Köp & Leveransvillkor

 

BETALNINGSVILLKOR

Vid en beställning på Mimrosa.se accepterar Du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som Din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på Mimrosa.se

PRISER 

Alla priserna på Mimrosa.se är inklusive 25% moms och angivna i svenska kronor (SEK).
På varje beställning tillkommer en fraktkostnad. Vid köp över 599 SEK bjuder vi på fraktkostnaden, detta gäller bara inom Sverige och för våra fraktsätt.

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.

REA och Specialerbjudande
Våra erbjudande gäller så länge lagret räcker. Mimrosa reserverar sig för eventuell slutförsäljning.

Lagersaldo

Vi gör allt för att hålla lagersaldot uppdaterat, men reserveras oss för fel. Skulle det ha blivit fel någonstans blir Du informerad via mejl.

 

BETALNINGSALTERNATIV

Banköverföring

Betalning sker direkt till vårt bankkonto 5621 10 266 84 hos SEB. Har inte pengarna bokförts på vårt konto inom 14 dagar blir beställningen borttagen. Fakturan kommer från Mimrosa direkt via mejl.

KLARNA

Klarna erbjuder fakturabetalning (ingen fakturaavgift), delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning via bank. 
Klarnas fullständiga betalningsvillkor hittar du här. Fakturorna sköts av Klarna AB. Har du frågor gällande förloppet, avgifter etc. av din faktura, ber vi dig kontakta Klarnas kundtjänst

PAYSON

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

Obligatoriska informationer från privatpersoner: 

Vid beställning uppger du personnummer (för kreditkoll), namn, adress, mobilnummer och mejladress. Vi tar ej ansvar för felskickade paket pga felaktigt inskrivna uppgifter.

 

KUNDKONTO 

När du lägger en beställning har du möjlighet att skapa ett kundkonto hos Mimrosa om du vill. Man måste inte ha ett kundkonto för att kunna handla oss.

Här kan du se dina Beställningar, ändra Lösenord, se och redigera Fakturaadressen och Leveransadressen.

Informationer om Aktiva Rabatter och Önskelistan.

Förutom detta fylls personuppgifterna automatiskt i vid ett köp i kassan och måste inte göras manuellt.

 

 

ORDER OCH LEVERANS 

Privatpersoner

För att få handla hos Mimrosa måste du vara minst 18 år.

Beställningar görs enbart över vår webshop. Du väljer att handla antingen som inloggad kund eller utan kundkonto. 

Vill du handla som inloggad kund skapar du ett kundkonto i kassan. Har du redan ett kundkonto är det bara att logga in.

Markera rutan där det står: Skapa inloggningskonto

Därefter skriv in ett valfritt lösenord i rutan där det står: Lösenord 

Kundkontot blir skapat så snart beställningen har gått igenom.

Efter att vi har mottagit din beställning, skickas det ett ordererkännande till din angivna mejladress. Var vänlig att alltid kontrollera ordererkännandet och kontakta oss omedelbart vid felaktiga uppgifter.
Skulle det inte har kommit något ordererkännande inom 24 h, kontrollera först att den inte har hamnat i skräpposten, därefter kontakta oss.
Observera att vi bara mottager beställningar från Sverige.

Vid ändringar av en beställning
Var vänlig och kontakta oss så snart som möjligt via [email protected].
Enligt Konsumentköplagen har konsumenten alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats. Vi förbehåller oss dock rätten att skulle det ha uppstått kostnader i samband med beställningen kommer vi att debitera de uppstådda kostnaderna.
Skulle en beställd vara inte finnas i lager, även om beställningen gick igenom kommer vi att kontakta Dig via mejl och komma överens om en lösning.

Ordern skickas inom 1-5 vardagar, under högsäsong och högtider kan leveranstiden påverkas.

EJ UTHÄMTADE PAKET

För icke uthämtade paket som returneras till Mimrosa tillkommer en avgift på 250kr för frakt och administrationskostnader för DHL.

Fraktkostnader

Privatpersoner
Alla leveranser skickas spårbara med DHL till Ditt närmaste ombud. Ett mejl med spårningsnummer blir skickat till din angivna mejladress så snart leveransen är bokad.
Var vänlig att alltid ange Ditt korrekta för- och efternamn, då paketen bara kan hämtas ut med legitimation. Detta är för att vi ska vara säkra på
att paketet ska komma till sin rätta ägare. DHL tar ute en avgift på 250kr om aviseringen behövs skickas om pga t.ex. fel mobilnummer, vilket kunden får stå för.
Standard fraktkostnad är 59kr, detta gäller ej för skrymmande varor. Fri frakt gäller över 599kr (inom Sverige) förutom för skrymmande paket.
Ett fåtal av våra produkter är skrymmande, här tillkommer en extra kostnad utöver standardfrakten
De artiklar som måste skickas som skrymmande är markerade som skrymmande artikel.

 

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Privatkunder har rätten att ångra sitt köp och returnera de beställda, oöppnade och felfria varorna utan att ange någon anledning. Gäller ej specialbeställda eller reaprodukter. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att kunden har tagit emot varan/ varorna och i 14 dagar. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Observera! Paket som inte har blivit upphämtade, räknas ej som ångrat köp, utan då tillkommer en avgift på 200:-.

Vid nyttjande av ångerrätt betalar Du (privatkund) returfrakten och ansvarar för att varan kommer tillbaka till oss i gott skick. Efter att varorna har mottagits av Mimrosa (säljaren) och godkänts för oanvända och felfria görs en återbetalning eller kreditering av faktura beroende på valt betalningssätt.
Skulle en vara lämnas tillbaka som är använd eller på annat sätt skadad av Dig som kund har vi rätt att dra av värdeminskningen vid återbetalning.

Om man vill nyttja ångerrätten.
Skicka ett mejl snarast möjligt, dock inom den angivna fristen ovan, till Mimrosas kundservice, [email protected].
Invänta vårt svar med instruktioner.
Skicka tillbaka paketet med varan som ska returneras inklusive följesedel, fakturanummer, namn, adress, mobilnummer och bankuppgifter dit återbetalningen ska göras.
Kontakta ALLTID Mimrosa innan en retur sker. Varan ska vara tillbakaskickad till Mimrosa senast 14 dagar från det datumet kunden meddelade Mimrosa.
Byte av varor godkännes ej.

Reklamation och Garanti:

Garanti
Garanti gäller på alla våra produkter. Tiden är 1 år om inget annat anges. Vid ett garantifall vänligen skicka ett mejl till [email protected] och vänta på återkoppling från oss. Skicka ej tillbaka varor utan att ha fått godkännandet av Mimrosa.
När varan har kommit tillbaka till Mimrosa och garantiärendet godkänns, blir varan reparerad, ersatt av en ny vara eller köpesumman återbetalas.
Observera att fel som beror på vanvård, förslitningsskador, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande accepteras ej som garantifall.

Reklamation
Man har som konsument rätt att reklamera en vara inom 3 år förutsatt att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi ombeder Dig att reklamera varan snarast möjligt efter att felet har uppmärksammats. Att reklamera inom 2 månader anses som en skälig tid för en anmälan.
Vid ett reklamationsfall vänligen skicka ett mejl till [email protected] och vänta på återkoppling från oss. Skicka ej tillbaka några varor utan godkännande från Mimrosa.

Skador på paket och ej uthämtade paket:

Skulle skador upptäckas vid uthämtning av paket, ska detta omedelbart anmälas till DHL. Hämta ej ut ett skadat paket utan vägra att ta emot det och
gör en skadeanmälan direkt hos utlämningsstället. Skulle skadan inte upptäckas förrän paketet är öppnat hemma och skadan kan hänföras till att transportörens hantering
ska Du, som kund kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Paketet ligger på utlämningsstället i 2 veckor för upphämtning. Skulle paketet inte hämtas ut, så returneras varorna tillbaka till Mimrosa.
För alla paket som inte hämtas ut, förbehåller vi oss rättan att debitera en hanteringskostnad förutom, de redan uppstådda kostnader för frakt och returfrakt.
Var vänlig och alltid kontrollera de angivna kontaktuppgifter så att inte en leverans skickas tillbaka av misstag.

Eventuell tvist

Vi tillämpar alltid konsumentköplagen och vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrigt

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information samt specifikation på samtliga våra produkter hos Mimrosa.se. Var uppmärksamma på att de färger som varan har på vår hemsida kan skilja sig mot den verkliga varan.

Mimrosa förbehåller sig rätten att avslå en order.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses och som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

Personuppgiftslagen – GDPR

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (GDPR)

 

Företagsuppgifter

Mimrosa
Utgården
Olarpsvägen 156
298 92 Tollarp
E-post: [email protected]
Org. Nr.: 19751014-3501